Tot de zomer van 2020 ontmoetten 13.000 leerlingen een vluchteling ín hun klas. Daarnaast speelden al 26.000 jongeren onze dilemmagame en trainden we 1300 docenten in het bespreken van maatschappelijke thema’s in de klas. We zijn trots op deze resultaten en willen alle sprekers, trainers, leerlingen en docenten bedanken. En natuurlijk de deelnemers van de Postcode Loterij zonder wie dit niet mogelijk was geweest! Bekijk onze resultaten in dit filmpje. Na de zomer van 2020 gaan we online verder.
Impact op leerlingen
De verhalen die Syriërs in de klassen vertelden waren erg indrukwekkend. Zo vertelt een leerling: “Ontzettend bedankt voor je verhaal. De hele les had ik tranen in mijn ogen. Ik wil eerlijk tegen je zijn: voor deze les dacht ik niet positief over vluchtelingen. Maar nu ik dit gezien heb… je hebt mijn mening veranderd en een grote impact op me gehad. Dankjewel voor deze les. Blijf zo doorgaan!”
Onderzoek
Verhaal van mijn vlucht (voorheen: Verhaal van een vluchteling) helpt het verminderen van vooroordelen, stereotypen en discriminatie. Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS). In de publicatie 7 gouden tips voor antidiscriminatie-methodes in het onderwijs geeft het KIS tips over hoe vooroordelen, stereotypen en discriminatie te bestrijden. “Door een ervaringsverhaal te vertellen waarin de emoties en gevoelens van de verteller aan bod komen, leven ook leerlingen die zelf minder te maken hebben (gehad) met discriminatie zich makkelijker in in iemand die hiervan wel slachtoffer is (geweest)”, aldus het onderzoek. “Docenten hebben de indruk dat leerlingen hierdoor vaak een heel ander, positiever en gevarieerder beeld krijgen van vluchtelingen: ze gaan vaak meeleven met de verhalen van vluchtelingen en ervaren dat vluchtelingen zeker niet voor niets hun land ontvluchten.”
Impact op sprekers
Voor de 75 sprekers die hun verhaal hebben verteld, is het project van enorm belang geweest. Het gaf de kans alsnog bijdragen aan de vreedzame revolutie. “Ik was een activist in Syrië en door dit project kon ik dat deel van mijn identiteit nog steeds ervaren.” Vertellen over de soms traumatische ervaringen werkte voor sommige sprekers ook helend. “When you talk about things you make them less complex. Because you break them down inside you.” Een van de sprekers gaf zelfs aan: “Ik heb Syriërs met meningen en ideologieën ontmoet waarvan ik niet wist dat die onder Syriërs bestonden. Mijn ogen zijn nu veel beter geopend dan vroeger. Niemand is bang, ze zeggen wat ze denken en dat is prachtig voor mij om te horen.”
Onze sprekers alsnog leren kennen? Dat doe je via onze online ontmoetingen.
In de media
Er zijn mooie reportages verschenen over onze gastlessen en goede interviews met onze sprekers.
En nu?
Ook al zijn bezoeken van gastsprekers aan klassen niet meer mogelijk, leerlingen kunnen nog steeds kennismaken met een Syriër via onze online ontmoetingen. Ook de dilemmagame blijft beschikbaar. Docenten kunnen zich nog steeds verder professionaliseren in het voeren van lastige gesprekken in de klas door middel van onze training ‘Omgaan met wij-zij-denken in de klas’.